Friday 3 October 2014

Apa itu Penyakit Sendi??

Pernah tak anda dengar tentang penyakit sendi atau Artiritis? Sakit sendi nie bukan saja menyerang orang yang dah berumur. Yang muda pun ada, bila berat badan berlebihan. Atau penggunaan sendi yang berlebihan contohnya atlet ataupun orang yang aktif bersukan. Bayangkanlah kalau sakit sendi. Nak jalan pun susah, apatah lagi nak buat aktiviti lain.Mari kita mengenali apa itu penyakit sendi tu..

Artritis adalah penyakit radang sendi atau tisu sendi yang menunjukkan gejala kesakitan, kekerasan pada sendi dan pembengkakan.Artritis ni banyak jenis tau tapi yang paling kerap dihidapi ialah artritis reumatoid dan osteoartritis. Golongan tua dan muda boleh mendapat artritis.

Arthritis Reumatoid

Penyakit ini memberi kesan terutamanya pada sendi-sendi di bahagian jari-jemari dan pergelangan tangan. Sendi-sendi lain yang turut terlibat adalah pada bahagian bahu, lutut dan kaki. Perawatan yang awal harus dimulakan untuk mengurangkan kecacatan.

Tanda-tanda dan Gejala-gejala

  • Pembengkakkan pada satu atau lebih sendi, ia adalah biasanya bersimetri.
  • Kekakuan pada awal pagi.
  • Sakit yang berhijrah dan berulang-ulang pada sendi.
  • Ketidakupayaan untuk menggerakkan sendi secara normal
  • Kemerahan dan rasa panas yang ketara pada sendi.
  • Kelemahan dan kepenatan.
  • Demam bergred rendah.
  • Perasaan mencucuk pada bahagian-bahagian hujung badan.
  • Kekakuan otot apabila berada pada satu posisi untuk jangka masa yang lama.


Osteoarthritis
Osteoartritis ialah keadaan di mana terdapat kemusnahan pada rawan yag menyelaputi sendi-sendi. Ia lebih biasa didapati pada usia yang lanjut dan pada mereka-mereka yang menegangkan sendi mereka, contohnya pada mereka-mereka yang bekerja keras dan mereka-meraka yang terlampau gemuk. Sendi-sendi yang selalu terlibat adalah sendi pinggang, lutut dan tulang belakang.

Tanda-tanda dan Gejala-gejala

  • Sakit dan pembengkakkan di bahagian sendi-sendi seperti di pinggang, lutut, tulang belakang, siku dan pada wanita, juga pada sendi-sendi di hujung jari.
  • Terdapat sakit yang sela-menyela dan dilegai dengan berehat.
  • Pergerakan yang terhad apabila penyakit semakin melarut disebabkan oleh kehilangan rawan.



Mari kita check apa yang doktor sarankan bagi org yang ada artritis ni mengurangkan masalah sendi dorang.

  1. Jika kegemukan – kurangkan berat badan anda.
  2. Jadikan badan anda lebih lentur dan mudah bergerak. Senam setiap hari untuk meningkatkan kelenturan otot. Rangka program senaman dengan fisioterapis anda.
  3. Haba – Ambil mandian panas pada waktu pagi kerana haba memberikan kelegaan dan merehatkan otot-otot. Rawatan haba yang lain juga boleh dijalankan selepas berunding dengan doktor atau fisioterapis anda.
  4. Alat bantuan fizikal – bergantung kepada keadaan pesakit, seorang terapis pekerjaan boleh memberikan nasihat mengenai alat bantuan fizikal yang bersesuaian.


Mari kita sama sama berusaha menjaga kesihatan sendi kita..Sebab jika sendi kita bermasalah pergerakkan kita sangat sangat terhad dalam erti kata yang senang cacat..Ingat Masalah sendi ni menyerang kita tanpa mengira siapa kita,berapa umur kita.Jadi mari kita jaga kesihatan sendi kita dengan supplement khas untuk Joint shaklee ni..Advance Joint Health Tablet ni pun sangat sangat disarankan untuk anda yang ada artritis..Sangat membantu melancarkan pergerakan anda.


Apa itu Penyakit Sendi??
Apa itu Penyakit Sendi??


Advance Joint Health Tablet supplement terbaik untuk sendi anda..Ambik ni jer pun cukup tak perlu banyak jenis macam produk lain. Dalam setiap tablet Advance Joint Health Tablet mengandungi:

Ekstrak BOSWELLIA
Merupakan AGEN ANTI RADANG SEMULAJADI. Ia juga menghalang bahan kimia daripada menyerang tulang rawan yang menyebabkan ketidakselesaan sendi.

Ekstrak JAGUNG
Merupakan kompenen penting dalam PEMBINAAN BLOK UTAMA TULANG RAWANG dan bendalir sinovial. Ia juga membekalkan pelincir dan kusyen antara sendi-sendi.

VITAMIN C
Nutrien penting dalam sintesis kolagen

Zink, Tembaga dan Mangan 
Co faktor bagi enzim yang membina kolagen dan glikosaminoglikan (komponen tisu penyambung)

Bestkan Advance Joint Health Tablet ni..tak perlu banyak jenis supplement untuk joint ni dah cukup..All in one untuk sendi anda.


Perlukan konsultasi tentang produk shaklee/menjana pendapatan dengan shaklee/menjadi ahli shaklee???
CALL/WHATSAPP/SMS: 0148854484 (WINNIE LURANG)
FB: www.facebook.com/win vita shoppe (Sila LIKE untuk dapat info terkini tentang produk Shaklee)Pengedar sah Shaklee di Miri,Sarawak



No comments:

Post a Comment